Такелаж: класифікація та особливості застосування

Під такелажем мається на увазі різні системи, пристрої та пристрої, які задіюються в піднятті та переміщенні вантажу. Вони мають бути надійними, оскільки від цього залежить безпека робіт. Розглянемо класифікацію елементів такелажа та особливості їх застосування.
Такелаж — класифікація
Різні елементи, які використовуються для фіксації вантажів, їх підняття та переміщення, діляться на три групи:
засоби — усе, що необхідно для захвату конструкції: стропи, підтропники, гачки, блочки, кріплення;
пристрої — конструкції для підняття: мачти, балки, портали, стійки;
механізми — обладнання, що працює в складі пристроїв або окремо для підіймання вантажу.
Остання категорія ділиться на ручні механізми та з приводом. Перші приводяться в рух завдяки зусиллям людини. Застосовуються для роботи з невеликими вантажами вагою до 200 кг. Такелаж із приводом може бути електричний або електрогідравлічний. Вантаж підіймається завдяки роботі електромотора та редуктора (регулює оберти) або завдяки гідроциліндрам, у які накачує тиск маслонасос. Використовуються такі машини для підіймання конструкцій вагою від 200 кг до 50 т. Важливу роль у такелажі відіграють канати, які мають власну класифікацію.
Троси та канати — види
Сталеві троси та канати, залучені в пристроях для такелажних робіт, виготовляються за німецьким стандартом DIN 3051 або за європейським — EN 12385.
Між собою поділяються за такими особливостями:
Тип і спрямованість плетіння | буває хрестова звивка й одностороння, ліва або права |
Кількість пасм | можливо: 6, 8, 12 або 18. Усередині використовується м'який сердечник, що слугує демпфером для поглинання навантаження |
Діаметр | буває від 3,6 до 56 мм. |
Розривне навантаження | залежить від діаметра та кількості пасм. Характеристика можлива в діапазоні 8780-1980000 Н. Для цього їх виділили в 9 маркувальних груп від 1370 до 2160. Чим вища кількість, тим краща міцність. |
Принцип торкання | бувають із точковим торканням, лінійним, точково-лінійним, лінійно-точковим. |
Застосовуються канати в різних сферах. Одні вироби призначені для регулярного руху. Вони намотуються на сталеві барабани. Останні крутяться, розмотують або наматують трос. Через систему блочок канат рухається, піднімаючи або опускаючи вантаж. Інші сталеві троси застосовуються для фіксації вантажу. Канати з петлями на кінцях називаються підстротропниками. Ними охоплюють різні конструкції для переміщення. Троси з гаками на кінці й одним загальним металевим кільцем називаються стропами. Кільце одягається на гак крана, вельфера або кран-балки, а невеликі гаки протягуються в монтажні отвори або головки рим-болтів.
Кріплення для такелажу: класифікація та призначення
Важливу роль під час такелажних робіт відіграють метизи, від яких залежить надійність з'єднання деталей, безпека процесу. Ось основні типи таких виробів, класифікація та способи застосування:
● Затискач для каната. Виготовляється за стандартами DIN 741, DIN 1142, DIN 3093. У зв'язку з цим буває за конструкцією U-подібний плоский П-подібний, Simplex, Duplex, цанговий, клиновий. Призначений для фіксації двох сталевих канатів. Використовується в кран-балках, ультрах, розтяжках.
● Карабін такелажний. Основою для виробництва є стандарт DIN 5299. Форма карабіна можлива: овальна, грушеподібна, трапецієподібна, асиметрична та ін. Фіксація здійснюється підпружиненою планкою або планкою на різьбі. Застосовуються для з'єднання такелажних систем або захоплення вантажу через вушка, монтажні отвори.
● Скоба з шлінтом DIN 833, 834 або DIN 831, 832 (без шлінту). Елемент буває омегаподібний або прямий. Замикається за допомогою сталевого пальця. Підходить для встановлення в в вушка, створюючи зручніші петлі для захоплення вантажу.
● Рим-болт. Виготовляється за DIN 580. Має круглу головку-кільце та різьбовий штифт. Вкручується в заздалегідь просвердлений отвір для закріплення в матеріалі. У кільцеву головку вставляється гак або підстропник.
● Коуш для троса. Буває краплеподібної або клинуватий форми. Встановлюється на строп або підстропник у процесі плетіння. Захищає сталевий трос від стирання, місцевого здавлювання, продовжуючи його термін експлуатації.
● Талреп для троса. Виготовляється за DIN 1480. Має замкнуту рамку з правою і лівою різьбою на торцях. У них вкручуються гаки на шпильках. Обертання рамки призводить до стягування гаків. Використовується як розпірок для фіксації вантажу під час транспортування.
Інші статті:
стандарти і нормативи для кріплень
про метизи в екстремальних умовах