Рым болт
Римболт — це різновид різьбового з'єднання з головкою у формі кільця. Воно призначене для підвішування різних конструкцій, деталей або може слугувати як монтажна провушина для їх переміщення. Розглянемо докладніше особливості виготовлення, правила монтажу та поради щодо вибору рим-болтів.
Конструкція та призначення рим-болту
Випуск рим-болтів ведеться через ISO 3266:2010 і DIN 580-2010. Свою назву метиз отримав від нідерландського слова ring (кільце). По-іншому виріб ще називається «болт із провушиною» або «болт із кільцем». Цей тип кріплення складається з осі з різьбою та головки у формі кільця правильної форми. Різьба наноситься суцільна на всю довжину стрижня. Головка має розширену основу для збільшення площі розподілу навантаження.
Кріплення вкручується в заздалегідь підготовлений отвір (пересвердлений і з нарізаною різьбою) до упору. У металеве кільце протягується трос, ланцюг, канат, скоба або крановий гак. Призначений цей тип кріплення для підняття вантажів. Наприклад, римболти можна побачити на генераторах, трансформаторах, заводських верстатах і великих зварювальних апаратах. Завдяки цьому легше розвантажити та завантажити обладнання, вести монтаж на місці.
Виготовлення та вимоги для рим-болтів
Для випуску рим-болтів застосовується вуглецева конструкційна сталь марки 20 або 25. Вона використовується в будові котлів, трубопрокаті для відповідальних трубопроводів. Одна з головних вимог до металу — підвищена міцність поверхні, щоб перешкоджати деформаціям, стиранню від механічних навантажень під час контакту з іншими елементами кріплення. Вуглецева сталь (вміст вуглецю 0,17-0,24%) для рим-болтів не схильна до крихкості після відпускання. Можливе додаткове покриття цинком для захисту від корозії.
На заводах, що випускають такі кріпильні вироби, обов'язково має бути контроль якості. Він полягає в:
● візуальній оцінці болта на брак - тріщин, деформацій, задирок;
● перевірці твердості сталі, щоб вона відповідала заявленій за ДСТУ;
● практичному випробуванні на предмет витримування заданого навантаження;
● перевірці відповідності калібру різьби за допомогою докладання шаблонів.
Якщо виріб сертифікується, то додатково проводяться випробування в акредитованій лабораторії. У ній встановлюється відповідність кріпленню вимогам ДСТУ. Видається протокол випробувань, на підставі якого оформляється сертифікат якості або декларація відповідності.
Вантажність римболту залежить від діаметра стрижня з різьбою, товщини металевого кільця й положення стропи щодо площини кільця, а також вертикальної осі кріплення. Максимальна вантажність досягається за збігу осі болта та осі протягування стропи. За утворення кута в місці з'єднання гака, вантажність знижується. Максимально допустимий кут заломлення осі становить 45 градусів. Несуче навантаження буде ще меншим, якщо розташування стропи припадає на поперечну площину кільця.
Наприклад, римболт М12 у разі вертикальної осі пробування стропи витримує до 300 кг. Якщо стропа підведена під кутом 45 градусів по кільцю, несуча здатність падає до 175 кг. Коли канат підходить перпендикулярно площині кільця, один метиз витримає 90 кг.
Вантажність на 1 рим-болт, кг. під час руху стропів | |||
умовне позначення різьби | по вертикальній осі рим болта | під кутом 45° від вертикальної осі | |
в площині кільця | з відхиленням від площини кільця | ||
М8 | 120 | 80 | 40 |
М10 | 200 | 125 | 65 |
М12 | 300 | 175 | 90 |
М16 | 550 | 250 | 125 |
М20 | 850 | 325 | 150 |
М24 | 1250 | 500 | 250 |
М30 | 2000 | 700 | 350 |
М36 | 3000 | 1000 | 500 |
М42 | 4000 | 1300 | 650 |
М48 | 5000 | 1650 | 800 |
М56 | 6200 | 2000 | 1000 |
М64 | 7500 | 2500 | 1250 |
М72х6 | 10000 | 3500 | 1750 |
М80х6 | 14000 | 4500 | 2250 |
М100х6 | 20000 | 6500 | 3250 |
Правила встановлення
Розроблені наступні правила з використання та монтажу рим-болтів:
● у посадковий отвір має входити різьбова частина мінімум на 90%;
● під болт обов'язково підкладається шайба, що забезпечує щільне прилягання метизу до тіла основи;
● затягують гайку до упору, щоб стрижень не бовтався;
● на одне кільце дозволено кріплення тільки однієї стропи;
● для фіксації кільця (щоб воно не прокручувалося під час підтягування гайки), використовують металевий штифт, діаметр якого проходить у вушко.
Важливо строго дотримуватися вектору навантаження, щоб різьбову частину не зрізали. Тоді обладнання, що підіймається, може пошкодитися, що призведе до великих фінансових втрат. Якщо заздалегідь відомо, що вектор навантаження буде кутовим, придбайте рим-болти з поворотною головкою, яка дасть змогу підлаштуватися під час монтажу.
Як вибрати рим-болт
Під час вибору римболта потрібно звертати увагу на низку характеристик:
● діаметр шпильки. Можливий від 8 до 100 мм, чим більша величина, тим міцніше кріплення;
● довжина різьбової частини. Буває від 18 до 150 мм, визначає силу утримання болта в тілі конструкції.
● внутрішній діаметр вушка. Є варіанти від 20 до 180 мм, від цього залежить, який гак вийде в неї завести.
● переріз стінки кільця. Можливо від 20 до 72 мм, чим товщий метал кільця, тим більш велике навантаження він витримає.
Ще звертають увагу на марку сталі. Рим-болти добре зарекомендували себе у різних процесах на виробництві, тому стали незамінними під час розвантажувально-навантажувальних робіт. Після монтажу їх залишають у корпусах обладнання на випадок подальшого перестановлення.